Testaankoop dient samen met 24 andere Europese consumentenorganisaties klacht in tegen Shein
25 consumentenorganisaties in Europa, waaronder het Belgische Testaankoop, hebben een klacht ingediend bij de Europese autoriteiten tegen de Chinese webwinkel Shein.
De consumentenorganisaties beschuldigen Shein van misleidende praktijken.
Zo zou het bedrijf ervoor zorgen dat consumenten meer kopen dan ze eigenlijk van plan waren. "Shein gebruikt bepaalde technieken, zogenoemde 'dark patterns' om consumenten onbewust meer te doen kopen", zegt de organisatie.
Het gaat dan bijvoorbeeld over berichten rond beperkte voorraden ("Nog maar X over"), tellers voor flash sales ("Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren"), sociale druk via getuigenissen en "confirm-shaming" ("Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?").
Eind vorige maand dreigden de economische inspecties van België, Frankrijk, Ierland en Nederland, en de Europese Commissie al met maatregelen tegen Shein, omdat de webwinkel zich volgens hen schuldig maakt aan illegale handelspraktijken. Het bedrijf kreeg een maand de tijd om te reageren en voorstellen te doen om de praktijken te verbeteren. (VRTNWS)
 
        